تحلیل مردم شناختی تساهل یا مدارا در ادیان و عرفان

نویسنده

استادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

چکیده

Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
>دین، پدیده­ای اجتماعی است و تمام جوامع بشری، امروزه دارای دین هستند و نوع دین آنها، مسیر زندگی، طرز تفکر و نگرش کلی آنان را تشکیل می­دهد. به همین­جهت دین، ارتباط تنگاتنگی با جامعه و اجتماع دارد. از سوی دیگر، دین و یا تفسیر هنری دین که «عرفان» خوانده می­شود، همواره با انسان بوده و طیّ سده­های مختلف زندگی بشری، همراه با تکنولوژی و طرز تفکر انسان رشد کرده و گاه جامه عوض کرده و به شکل­های جدیدتر و تفسیرهای نوین­تر تن درداده است. با نگاهی به جوهرة دین و عرفان، مشاهده می­شود که هریک بنابه مَشرب خود، انواع تساهل­ها یا مداراهایی را برای جامعة انسانی همواره کرده است، یعنی دین برای جامعه دارای تساهل و مدارا است و یا جامعه، چنین­تمهیدی را برای دین مهیا می­کند. در این­پژوهش، به بررسی دین، ارتباط آن با عرفان، جامعه و تساهل یا مداراهایی که دین برای جامعه ایجاد می­کند، می­پردازیم

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Anthropological Analysis of Compromise in Religions and Mysticism

نویسنده [English]

  • Shahram Basiti
چکیده [English]

Normal0falsefalsefalseEN-USX-NONEAR-SA
/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:"Table Normal";
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-qformat:yes;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt;
mso-para-margin:0in;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
text-align:justify;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-fareast-font-family:"Times New Roman";
mso-fareast-theme-font:minor-fareast;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
>Religion is a social phenomenon, and the entire human communities have religion nowadays, which makes up their religious type, career, thinking, and overall attitudes. Thus, religion has a close tie with society and communities. On the other hand, religion or the artistic interpretation of religion that is called "mysticism" has always been adjacent to human being so that during various centuries of human lives, it has grown up with technology and human way of thinking, and sometimes it has changed clothes to lend itself to modern interpretation and different shapes. A look at the essence of religion reveals that each one of religions per se has proposed different kinds of compromises for human communities in a sense that either religion possesses compromise for society or society offers something identical for religion. Accordingly, this paper deals with the study of religion and its relationship with mysticism, society, and compromises that religion generates for society

کلیدواژه‌ها [English]

  • Religion
  • interaction between religion and society
  • mysticism
  • tie of religion and mysticism
  • compromise